Låt kompetensbaserad rekrytering bidra till ett hållbart företag

Att rekrytera genom att ställa kompetensbaserade frågor under intervjun hjälper dig att hitta rätt medarbetare till ditt företag. Kompetensbaserad rekrytering handlar om att ställa frågor där kandidaten beskriver hur de agerat tidigare i arbetslivet. Istället för att enbart fokusera på vad kandidaten åstadkommit under tidigare anställningar, så får du mer förståelse för personliga egenskaper och kompetenser så att du bättre kan avgöra hur personen matchar tjänsten du rekryterar för. Här nedan ger vi på Min Byrå i Jämtland förslag på intervjufrågor.

Kompetensbaserade frågor till intervjun

Vilka kompetensbaserade frågor som är bäst till din rekrytering beror på tjänst och kravställning. Syftet är att du ska kunna identifiera kandidatens drivkrafter och motivation genom hur personen beskriver situationen och hur den hanterats.

Exempel på frågor när du rekryterar kompetensbaserat är:

  • Berätta om en situation då du behövde samarbeta med andra för att uppnå ett mål

  • Berätta om när du hittade en ny lösning på ett problem

  • Berätta om en situation när din chef hade fel och hur du hanterade situationen

  • Berätta om en situation när du blev arg på jobbet

  • Berätta om en situation när du valde att inte hjälpa en kollega

Formulera frågorna med de egenskaper och den kompetens du söker efter i åtanke, och ställ dem på ett sådant sätt så att kandidaten behöver utveckla sitt resonemang.

När du genomför intervjun kan det vara bra att notera erfarenheter och att identifiera de drivkrafter som kandidaten beskriver, och ibland även att göra en bedömning på en skala mellan 1 och 5 så att du kan jämföra hur väl dina olika kandidater matchar dina behov och kompetens.

 

Tips för en lyckad rekryteringsprocess

Vi har skrivit ned våra bästa tips för att lyckas med din nästa rekrytering i en checklista.

 

Var inte rädd för obekväma frågor under anställningsintervjun

Vi på Min Byrå vill skicka med rådet till dig som ska rekrytera nya medarbetare att våga ställa obekväma frågor. Det kan ibland kännas olustigt, men det enda tillfället när din fråga kan bryta mot lagen är när du som offentlig arbetsgivare frågar om politisk tillhörighet.

Exempel på obekväma frågor:

  • Vad gör dig obekväm

  • Vilken allmänt accepterad åsikt håller du inte med om - berätta varför

  • Hur länge har du tänkt arbeta hos oss om du får jobbet

  • Vad retar du dig på hos dina kollegor

  • Vad ångrar du mest av allt i ditt liv

Kunskapstester, arbetsprov och referenstagning

Beroende på tjänst som du rekryterar för så kan det vara aktuellt att begära kunskapsprov, färdighetstester, eller arbetsprov. Kunskapsprov undersöker nivån på kandidatens kunskap, till exempel ett språkprov. Testet kan genomföras tidigt i rekryteringsprocessen för att användas som verktyg för att sålla bort kandidater som inte har tillräcklig kompetens. Färdighetstester ger svar på kandidatens tankeförmåga.

Läs mer: Använd psykosomatiska personlighetstester när du rekryterar

Arbetsprov används för att kunna göra en bedömning kring ett specifikt krav för tjänsten. Exempel på arbetsprov kan vara ett fiktivt case som kandidaterna ska utföra. Eftersom detta är ett kvalitativt test så bör du avvakta med att begära arbetsprov tills du väljer mellan två eller tre kandidater. Att gå igenom arbetsprov kräver tid och engagemang från dig som rekryterare.

En viktig del i rekryteringen är att ta referenser på dina slutkandidater. Kontakta referenser för att bekräfta vad kandidaten sagt under intervjun och för att få en bedömning från tidigare arbetsplatser. Tidigare chefer, kollegor och även kunder kan vara lämpliga som referenser. Kom ihåg att referenserna är utvalda för att gå i god för din kandidat, därför ska frågorna vara ställda så att du får resonerande svar.

Exempel på frågor till referenser:

  • Beskriva kandidatens förbättringsområden

  • Beskriv vilket ledarskap kandidaten behöver

  • Beskriv vad som motiverar kandidaten

  • Beskriv hur kandidaten hanterar motgångar

  • Beskriv vad som utmärker kandidaten

Återkoppling vid rekrytering

En rekryteringsprocess kräver engagemang hos både sökanden och det rekryterande företaget, därför är det viktigt att din återkoppling görs i tid. Dina kandidater kan eventuellt bli dina framtida kunder, så du vill behålla goda relationer.

Återkoppling till jobbsökanden sker under hela rekryteringsprocessen, dels till dem som söker men inte blir kallade på intervju, men också till dem som går igenom rekryteringens alla faser men som faller på målsnöret. Meddela personer som inte har rätt kompetens detta på en gång istället för att vänta tills tjänsten är tillsatt.

Ge återkoppling med respekt. Den mest grundläggande och enklaste formen av återkoppling är ett standardsvar via mail. Om du använder ett rekryteringssystem så kan du automatisera denna process.

Ju längre in i processen du kommer desto mer personlig bör ditt meddelande om avslag vara. Berätta varför kandidaten inte gått vidare och gör det personligen via telefon om ni setts på intervju.

Under samtalet tackar du för kandidatens engagemang, är tydlig med ditt ärende genom att gå rakt på sak och ger ärlig feedback. Utgå från urvalskriterierna och lämna kandidaten med input som personen kan ta med sig framåt.

Vill du ha hjälp med din rekrytering? Vi på Min Byrå hjälper dig hela vägen.

 
Föregående
Föregående

Lathund för lyckade medarbetarundersökningar

Nästa
Nästa

5 tecken på att arbetsplatsen påverkas av medarbetare som inte fungerar