5 tecken på att arbetsplatsen påverkas av medarbetare som inte fungerar

HR

Villkor för organisatorisk och social arbetsmiljö - hur ska du agera som ledare?

När det finns problem med en kollega och/eller tecken på dålig psykosocial arbetsmiljö är det viktigt att du tar ditt ansvar som arbetsgivare och löser problemet omgående. Om ett problem i arbetsmiljön eller med en medarbetare inte tas hand om direkt kan det leda till stor brist på förtroende för dig som arbetsgivare.

Det gäller att direkt visa vad som gäller om en regel bryts eller en kränkande handling sker.

"Enligt arbetsmiljölagen kapitel 3, 4 §, ska arbetstagaren medverka och följa de föreskrifter och regler som gäller på arbetsplatsen. Arbetstagaren har även skyldighet att meddela om det finns akuta risker på arbetsplatsen." - Arbetsmiljöverket

Att en medarbetare ska agera eller anmäla när något hänt på arbetsplatsen kräver inte bara en bra arbetsmiljö utan även ett öppet och tillgängligt ledarskap från dig som chef. Att vara tillgänglig innebär att du är synlig om det så är digitalt eller fysiskt på arbetsplatsen samt att du aktivt söker kontakt med dina medarbetare. Att du finns tillgänglig för småprat vid kaffemaskinen eller vid lunchbordet och ser till att medarbetarsamtal hålls enligt schemat.

Problem med en kollega på jobbet kan bidra till oväntade konsekvenser som t.ex. lägre produktivitet, innovation och därmed företagets ekonomi. I det här blogginlägget kan du läsa hur ett företag och ett team kan påverkas när en medarbetare inte fungerar.

Energi & Stämning

Ett första tecken på att det finns ett problem i en grupp eller inom ett företag är en subtil förändring i stämningen eller energin. Det märks oftast inte från en dag till en annan utan ändras sakta med tiden.

Här gäller det att du som chef eller ansvarig har en bra kommunikation med dina medarbetare, att du är lyhörd och känner gruppen tillräckligt bra för att förstå när något händer eller har hänt. Det är i det här första steget som ett problem kan gro och om ingen uppmärksammar eller vågar kommunicera kring problemet är det lätt att det slår rot.

Finns det inte ett förtroende till ledning eller någon känsla av trygghet inbäddat i företagets employer branding kan även det påverka en medarbetares villighet att lyfta ett problem med en medarbetare som inte fungerar.

Stress och psykisk ohälsa kan påverka arbetsbelastning och produktivitet

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter för organisatorisk och social arbetsmiljö så behöver du som arbetsgivare föra en dialog med dina medarbetare för att förhindra stress och dålig psykosocial arbetsmiljö.

När det finns ett problem på en arbetsplats är det inte ovanligt att arbetet och produktiviteten minskar. Medarbetare kanske väljer att jobba hemma någon dag extra för att undvika arbetsplatsen eller den medarbetare som inte fungerar. Problem med att hålla deadlines som tidigare mötts utan problem kan även det vara en indikation på att något inte står rätt till. Ett ökat antal sjukskrivningar kan också vara ett tecken på att det finns problem med den psykosociala arbetsmiljön.

Vid en sjukskrivning kan det även uppstå större arbetsbelastning för resterande medarbetare vilket också det kan leda till stress och minskad produktivitet. För dig som chef är det därför viktigt att det inte uppstår en ohälsosam arbetsbelastning för dina anställda vare sig innan eller under en sjukskrivning.

Dålig psykosocial arbetsmiljö kan motverka utveckling & innovation

När dina medarbetare inte mår bra eller har mycket stress är det mer än produktiviteten som påverkas. Ofta försvinner även orken för engagemang och innovation vilket även det kan påverka företaget negativt. Tid som tidigare användes på att förbättra och utveckla tjänster eller framtagningen av nya innovativa lösningar läggs istället på oro och den dåliga arbetsmiljön. Kanske har team som tidigare samarbetat bra problem med en stoppkloss eller interna strider som hämmar utvecklingen av produkter.

När ett företag mister sitt engagemang och innovation hamnar de efter i utveckling och jämfört med sina konkurrenter, något som resulterar i att företaget inte längre ligger i framkant och blir därför heller inte lika attraktiva som arbetsgivare.

Ekonomi - Vad kan dålig arbetsmiljö leda till?

Ett problem med en kollega kan påverka mer än den sociala delen på en arbetsplats, när ett företag mister sin produktivitet och innovation bidrar det till ekonomiska följder.

Minskad tillväxt och kapital kan leda till färre förmåner, minskade löneökningar eller bortplockade bonusar. Det kan i sin tur öka misstro och irritation både på arbetsplatsen och till ledningen.

Det blir helt enkelt en ond cirkel som, om den inte bryts, kan förstöra mer än bara fikastunden.

I blogginlägget Konflikthantering i ditt ledarskap - så gör du! har vi samlat konkreta förslag på hur du hanterar konflikter och förebygger de direkt när de uppstår.

 

Så håller du ett bra samtal trots jobbiga ämnen

Vi vet att det kan vara jobbigt att hålla svåra samtal med en anställd, oavsett hur länge du arbetat med ledarskap. Därför delar vi med oss av våra bästa tips i en checklista.

Föregående
Föregående

Låt kompetensbaserad rekrytering bidra till ett hållbart företag