Konflikthantering i ditt ledarskap - så gör du!

HR

Som ledare är det ditt ansvar att lösa eventuella konflikter på arbetsplatsen, ibland innebär det jobbiga samtal med anställda som missköter sig eller behöver stöd för att klara sitt arbete. I det här blogginlägget får du tips på hur du hanterar konflikter på din arbetsplats som ledare och hur du lyckas med att skapa en bättre arbetsplats för dina anställda.

Vilka är de vanligaste orsakerna till konflikter i arbetslivet?

En konflikt är ett symtom på något som inte fungerar. Som ledare är det ditt ansvar att stötta dina anställda och skapa förutsättningar för att de ska lyckas. Att ha en bra grund för sitt företag med tydliga värdeord, mål och en kultur som kommuniceras till dina anställda direkt när ni påbörjar er onboarding är ett viktigt steg som bidrar till sammanhållningen i gruppen.

Tydliga rollbeskrivningar och ansvarsområden hjälper även till att minska missförstånd eller oegentligheter mellan teams eller medarbetare. Det är även viktigt att du som ledare kommunicerar krav och mål mot dina anställda, om det så är säljmål eller krav på närvaro.

Det även viktigt att uppmärksamma en medarbetare som möter ett mål, uppfyller ett krav eller utför sitt arbete mycket bra, och uppmuntra med en befordran eller möjlighet till ytterligare utveckling.

Att ha en tillgänglig personalhandbok med en klar och tydlig code of conduct kan också det minska friktion eller oklarheter om när en överskridelse skett på arbetsplatsen.

Otydlighet och brist på struktur är oftast där missförstånd och konflikter börjar och det är därför det är viktigt att du som chef tar förebyggande steg mot för att motarbeta potentiella konflikter.

Empati och arbetsmiljö - Vad är viktigt att tänka på i konflikthantering?

Ett positivt synsätt ger oftast ett positivt resultat, om du väljer att se konflikter på jobbet som en möjlighet så blir det också lättare att lösa dem. Det är lätt att gå in med inställningen att omplacering eller avsked är svaret på en svår situation men det vi måste komma ihåg är att en konflikt är oftast ett symtom på att något inte fungerar, det är därför viktigt att gå till botten med problemet och se på helheten inom organisationen. Vad som kan ändras och optimeras ytterligare för att allt ska funka bättre.

Kom också ihåg att det inte handlar om att sätta dit någon, utan att visa att du bry dig om dina anställda och är mån om deras välbefinnande, hälsa och arbetsmiljö. Tänker du på det viset blir samtalet inte lika jobbigt att hålla!

Konflikthantering och svåra samtal kan också handla om en medarbetares privatliv eller hens psykiska ohälsa, här är det otroligt viktigt att du visar att du bryr dig och är mån om att hjälpa personen ta tag i problemet, om det så handlar om att ge stöd eller ta kontakt med en psykolog eller liknande.

När det kommer till att lösa en konflikt som involverar flera parter är det viktigt att du i din roll som chef är objektiv. Här är din roll att ställa frågor och presentera bakgrunden till konflikten inte ge medhåll åt de olika parterna. Se till att ladda ner vår checklista 6 steg att lägga upp svåra samtal med dina anställda för att få mer info om hur du håller svåra samtal.

Hur ska du som chef agera när konflikter på jobbet uppstår?

Konsekvenser vid konflikter

När ett förtroende missbrukas eller någon uppför sig oönskat är det viktigt att visa andra medarbetare att det här är ett felaktigt beteende som ger konsekvenser. Risken finns, om du som chef inte visar dig som en aktiv ledare, att dina medarbetare tappar förtroendet för dig som chef.

En konsekvens när en medarbetare har misskött sig är t.ex. ett korrigerande eller ett medvetandegörande samtal där ni tillsammans går igenom vad som hänt och medarbetaren får möjligheten att ge sin version. Hur du dokumenterar ett svårt samtal kan du läsa mer om här. - länk-

Vid en allvarlig överträdelse, som t.ex. brott eller arbetsvägran kan en skriftlig varning göras. En skriftlig varning kan vara ett första steg mot uppsägning eller avsked, en process som ser olika ut beroende på situation, företag och överträdelse, läs gärna vår guide "Allt du behöver ha koll på kring avsked och uppsägning av anställd - vad gäller?" för att lära dig mer.

Hantera konflikter snabbt!

När en incident på en arbetsplats sker se till att lyfta och hantera händelsen så snart som möjligt. När du agerar snabbt visar du dina medarbetare att du har kontroll över situationen och de kan lita på att du tar tag i problem som uppstår.

Det är också viktigt att du följer tvåmånadersregeln, vilken innebär att du tar tag i ett problem max 2 månader efter att du fått vetskap om att en överträdelse har skett, annars har du som chef inte rätt att korrigera det.

Ta in en HR-konsult

När det skett en stor konflikt mellan kollegor, eller mellan chefer, kan det ibland vara enklare att ta in en extern HR-konsult.

 

Så håller du ett bra samtal trots jobbiga ämnen

Vi vet att det kan vara jobbigt att hålla svåra samtal med en anställd, oavsett hur länge du arbetat med ledarskap. Därför delar vi med oss av våra bästa tips i en checklista.

Föregående
Föregående

Rekrytera med psykometriska personlighetstester

Nästa
Nästa

Arbetsgivarens ansvar för hemmakontoret – här är arbetsmiljöfrågorna att ha koll på