Arbetsmiljö

Läs mer om våra HR-tjänster inom arbetsmiljö, personalhandbok och våra policy paket.

Arbetsmiljöhandbok

Den fysiska, psykiska och sociala arbetsmiljön kan många gånger vara avgörande för hur bra vi trivs och presterar på arbetet. Vi hjälper bland annat till att upprätta rutiner, arbetssätt och verktyg för att undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera arbetsmiljön. Vi har också stor erfarenhet av att delta under inspektioner med Arbetsmiljöverket och således klara olika inspektionskrav. Allt detta samlat i en arbetsmiljöhandbok. 

Policypaket

Alla företag oavsett storlek är tvungna enligt lag att formulera egna policys gällande:

*Personuppgiftspolicy

*Arbetsmiljöpolicy 

*Policy mot kränkande särbehandling

*Jämställdhet/ policy mot diskriminering

*Policy om arbetsanpassning och rehabilitering

*Alkohol- och drogpolicy

*Krishanteringspolicy 

Personalhandbok

En personalhandbok är ett smidigt sätt att samla och beskriva företagets personalpolitik, arbetssätt och rutiner. Den fungerar som vägledning för era medarbetare och blir ett levande dokument som ett komplement till gällande lagar, avtal och regler. Den är till stor nytta för både för chefer och anställda eftersom den tydliggör hur en specifik situation eller uppgift ska hanteras. Båda parter har gemensamt intresse i informationen, en enhetlig personalhandbok ger transparens i företagets normer och förväntningar och bidrar på så vis till enighet och lika behandling – att alla vet vad som gäller.

Visselblåsartjänst

Är ni fler än 50 anställda?

På Min Byrå säkerställer vi att ditt företag lever upp till lagkraven kring en intern visselblåsarfunktion. Vi är en oberoende extern part som hanterar, utreder och förvarar rapporter och dokumentation kring missförhållanden på arbetsplatsen.

Vi tillhandahåller också informationstext (enligt gällande lagkrav) till företagets interna kanaler samt säkerställer att funktionen överensstämmer med:

- EU-direktivet för visselblåsare
- GDPR
- Bevarad anonymitet

LAGKRAV PÅ VISSELBLÅSARFUNKTION

I enlighet med lagen (2021:890) förstärks nu skyddet för personer som rapporterar om missförhållanden s.k. visselblåsare. Från den 17 juli 2022 ska offentliga arbetsgivare med minst 50 medarbetare samt privata arbetsgivare med minst 250 anställda ha en intern visselblåsarfunktion.

Från 17 december 2023 gäller kravet även för privata arbetsgivare med minst 50 anställda.

Visselblåsarfunktionen innebär att alla medarbetare på ett säkert och tillgängligt sätt ska kunna rapportera misstanke om missförhållanden som är av allmänt intresse, exempelvis korruption eller andra oegentligheter inom arbetsplatsen.

Ett viktigt krav i visselblåsarlagen är att funktionen som hanterar rapporteringen är oberoende och självständig.

Årshjul

För att göra arbetet mer effektivt och lättare fån en överblick av vad som kommer att ske under året kan det vara bra att ta fram ett årshjul för löpande HR-aktiviteter.

Ladda ned ett årshjul här!

Årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet

Kontakta mig Elin Von Friedrichs

Kontakta mig

Behöver du hjälp att hitta rätt utbildning för dig eller dina medarbetare? Tveka inte att kontakta mig så hjälper jag dig att hitta en personlig lösning anpassad för dig och ditt företag.

Elin Von Friedrichs