Massrekrytering till Woolpowers nybyggda fabrik

Bakgrund

Woolpower tillverkar varma baslager och mellanlagersplagg med sitt eget tyg Ullfrotté Original. Enda sedan starten år 1969 och än idag sker all tillverkning i Östersund. För att kunna möta den ökade efterfrågan har Woolpower nu byggt en helt ny fabrik i Östersund på 10 000 kvadratmeter - dubbelt så stor som den gamla. Inte helt oväntat krävde de större lokalerna även att personalstyrkan behövde utökas.

Ingen egen HR-avdelning

Sedan 2020 har Woolpower jobbat tillsammans med Min Byrå i Östersund. “Jag blev själv rekryterad av just Min Byrå till Woolpower” berättar Anna Sjöberg, Produktionschef på Woolpower. “Då vi inte själva har någon egen HR-avdelning, har vi anlitat Min Byrå för hjälp med HR-stöd och rekrytering. Under uppstarten fick vi bland annat hjälp med att arbeta fram policys, arbets- och rehab-rutiner och personalärenden” berättar Anna Sjöberg. Under 2022 accelererade rekryteringsarbetet och sedan en tid tillbaka jobbar Woolpower med Min Byrå på heltid. 

Massrekrytering runt om i landet

Det har krävts många aktiviteter för att hitta tillräckligt många nya kollegor till fabriken i Östersund. 

“Först byggde vi upp nätverk med bland annat Arbetsförmedligen, Innanförskapsakademin, Svenska Kyrkan och andra organisationer som vi knöt kontakt med” berättar Anna Sjöberg.

Woolpower besökte även Järvaveckan i Stockholm, ett initiativ som startade 2016 med syfte att minska avståndet mellan medborgare, politiker, myndigheter och företagsledare. “Vi tog med oss en symaskin och åkte ned några dagar för att låta människor prov-sy”, förklarar Anna Sjöberg. 

När det kom flyktingar från Ukraina passade Woolpower även på att anordna rekryteringsdagar. “Vi använde oss av Google Translate för att kommunicera, de fick prov-sy och vi visade runt dem i fabriken och i Östersund som stad”, berättar Anna Sjöberg. 

Min byrå har även hjälpt Woolpower med rekrytering av produktions-planerare, ledare och utvecklare. På Woolpowers fabrik i Östersund jobbar idag människor med 22 olika nationaliteter. 

HR-stöd när alla skulle börja arbeta i den nya fabriken

Att få igång verksamheten i den nya fabriken var ingen lätt match.

“22 olika nationaliteter under samma tak är en stor utmaning, framför allt när det kommer till språket. Min Byrå har hjälpt till med introduktion och rundvandring, men vi har också tagit hjälp av befintlig personal som har fått hjälpa till en del med språket”, berättar Anna Sjöberg. 

Framgångsfaktorer för samarbetet med Min Byrå

“De är väldigt proffsiga och kan sin sak. I fallen när vi jobbat med lagstiftning så upplevs de väldigt kompetenta. De lär sig nya saker snabbt och anpassar sig efter alla nya rutiner som kommer. Så fort jag haft en fråga kring detta så har de kunnat ge bra svar och jag har fått tydlig och trygg handledning i personalärenden”, säger Anna Sjöberg.

De senaste 8 månaderna har Woolpower jobbat tillsammans med Min Byrå mer eller mindre varje dag. “De förstår våra behov och de är väldigt bra på att genomföra det vi kommer överens om”, säger Anna Sjöberg.

Resultat

Samarbetet har varit fokuserat på HR och rekrytering, vilket resulterat i 300 intervjuer varav 89 som anställdes under 2022. Kommunikation är en av sakerna som Anna är extra nöjd med.

“Min Byrå är kommunikativa och pedagogiska - jag känner mig 100 procent trygg med att de kommunicerar med våra olika intressenter. Det leder till att samarbetet fungerar väldigt bra”, berättar Anna Sjöberg.

Skulle du rekommendera Min Byrå till andra?

Ja, det skulle jag absolut göra!

– Anna Sjöberg


Tjänster som Woolpower anlitar Min Byrå för

HR-tjänster / Rekrytering / Utbildning

Föregående
Föregående

Kundcase Fyrås Trä